تسریع کننده ی رشد

تسریع کننده ی رشد

پرورش تلیسه های جایگزین در کنار حفظ سلامت آنها برای اطمینان از سودآوری بالا و افزایش طول عمر مفید گله از اهمیت بالایی برخوردار است. اما قبل از اینکه تلیسه های جایگزین وارد چرخه ی درآمد زایی شوند به طور تقریبی به یک سرمایه گذاری 2 ساله نیاز دارند.
با توجه به هزینه های هنگفت وارده، انتخاب کارآمدترین تلیسه امری ضروری بوده و درک این مورد که چه متغیرهایی بر افزایش وزن بدن موثر هستند می تواند به این انتخاب کمک کند. عوامل مختلفی چون مدیریت آغوز، برنامه تغذیه ای تسریع کننده ی رشد، عوامل محیطی و شرایط اقلیمی، به علاوه جایگاه نگهداری می توانند بر رشد گوساله موثر باشند.
اغلب استراتژی های مدیریتی به منظور دستیابی به رشد بهینه بر دوره ی قبل از شیرگیری متمرکز شده اند و یکی از این موارد استفاده از برنامه های تغذیه ای تسریع کننده رشد می باشد.مطالعات نشان داده است که افزایش ماده جامد در شیر جایگزین باعث کاهش 5/27 روزه دوره شیرخوارگی شد
براساس یافته های سوبرون و همکاران (2012) افزایش رشد گوساله ها در قبل از از شیرگیری رابطه ی تنگاتنگی با تولید شیر در اولین دوره شیردهی دارد و به ازای هر 1 کیلوگرم افزایش در میانگین اضافه وزن روزانه، تولید شیر اولین دوره شیردهی 850 کیلوگرم افزایش خواهد یافت.
در کنار تامین انرژی، افزایش پروتئین در جیره نیز می تواند رشد بافت های گوساله را افزایش دهد و بهبود رشد را در پی داشته باشد. براساس مطالب بیان شده این گوساله ها می توانند 20 تا 30 روز، زودتر در مقایسه با گوساله هایی که به روش قدیمی مدیریت شدند به وزن دلخواه (وزن مناسب برای اولین تلقیح) برسند.
یکی از مهم ترین دلایل برای این اثرات مثبت توسعه ی هرچه بیشتر و زودتر شکمبه است و تولید مقادیر بالای اسیدهای چرب فرار چون پروپیونیک و بوتریک اسید برای رشد پاپیلای شکمبه ضروری هستند. کوئیک استارت منبع غنی انرژی و پروتئین بوده و با داشتن حدود 40 درصد لاکتوز بسیار خوش خوراک می باشد.
. به علاوه حضور جو میکرونیزه فلیک که نشاسته آن ژلاتینه شده باعث افزایش سطح دسترسی و در نتیجه افزایش قابلیت هضم نشاسته در کل دستگاه گوارش شده که می تواند انرژی بالاتری را در دسترس گوساله قرار دهد.

منابع

Miller-Cushon et al. 2013
Rosenberger et al. 2018
Byrne et al. 2017
Raeth-Knight et al. 2009

راه حل ها

مقالات

افزودنی های دام و طیور

افزودنی های دام و طیور

بامداد رسپینا