پروبیوتیک وپری بیوتیک

 

دستگاه گوارش از تعداد زیادی میکروارگانیسم تشکیل شده که اثرات مهمی در بازدهی خوراک، تامین انرژی و رشد دام بر عهده دارند.

 به علاوه این میکروارگانیسم قادر به استفاده از پلی ساکاریهایی هستند که خود دام به تنهایی توان استفاده از آنها را ندارد. البته عوامل مختلفی چون نوع جیره، شرایط محیطی می تواند به طور قطعی بر جمعیت و عملکرد میکروارگانیسم ها موثر باشد. واژه پروبیوتیک به میکروارگانیسم های زنده ای تعلق دارد که برای سلامت دام مفید هستند. تعداد زیادی از باکتری های تولید کننده ی لاکتات مثل لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریومو انتروکوکوس در این دسته قرار دارند. پروبیوتیک ها سلامت روده را به وسیله افزایش جمعیت های مفید باکتریایی، جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا، افزایش ظرفیت هضم، کاهش pH و بهبود ایمنی مخاطی افزایش می دهند. پری بیوتیک ها جزء خوراکی غیر قابل هضم هستند به ویژه زمانی که به میزان کافی مورد استفاده قرار گیرند. این ترکیبات به طور انتخابی باعث رشد یک یا چند گونه از میکروب های مفید در شکمبه شوند (یوئنو و همکاران 2015). هنگامی که پروبیوتیک ها به عنوان یک میکروب زنده، در دستگاه گوارش کلونیزه می شوند از تکثیر پاتوژن ها جلوگیری، سموم داخلی را خنثی و‌سیستم ایمنی را نیزتحریک می کنند. همچنین پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها باعث تکثیر جمعیت میکروبی، بهبود استفاده از خوراک و بهبود مورفولوژی دستگاه گوارش می شوند، با این‌ کار به توسعه ی شکمبه گوساله و توانمند شدن گوساله برای مصرف هرچه زودتر خوراک جامد کمک می کنند.

 در مطالعه ای به منظور بررسی اثر افزودن پروبیوتیک حاوی اسپورهای باسیلوس سایتیلیس و باسیلوس لیچنیفورمیس، ۶۴ گوساله هلشتاین با سن حدود ۱۶ روز در دو گروه شاهد و مکمل به مدت ۸ هفته نگهداری شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان مصرف استارتر، پروتئین و انرژی در گروه دریافت کننده پروبیوتیک بیشتر بود. وزن گوساله ها را در طول دوره ی آزمایش در دو گروه شاهد و دریافت کننده ی پروبیوتیک نشان می دهد. گوساله های دریافت کننده ی پروبیوتیک به ویژه در طول هفته های 4، 6 و 8 به طور معنی داری وزن بیشتری به دست آوردند و به طور میانگین در پایان آزمایش 2.9 کیلوگرم از گوساله های شاهد سنگین تر بودند. به علاوه گروه مکمل با اضافه وزن روزانه ۶۶۸ گرم در مقابل ۶۱۷ گرم در گروه شاهد، عدد بزرگتری را به خود اختصاص دادند.

 یکی از پارامتر های مهم برای سلامت گوساله بررسی و امتیاز دهی به مدفوع است. در این مقاله مدفوع گوساله ها با سه عدد 1(معمولی)، 2 (آبکی) و 3 (اسهال) امتیاز دهی شده بود، بنابراین با توجه به نحوه ی امتیاز دهی هرچه این عدد کوچکتر و به یک نزدیک تر باشد بهتر است. هرچند که امتیاز دریافت شده در هر دو  گروه مناسب بود اما در هفته دوم آزمایش، مدفوع گوساله ها در گروه دریافت کننده پروبیوتیک بهترین امتیاز را دریافت کرد که در این بازه زمانی نرخ رشد و مصرف استارتر نیز در شرایط مطلوبی قرار داشت. با توجه به داده های بیان شده از جمله مصرف استارتر، مصرف انرژی و پروتئین، اضافه وزن روزانه و میانگین وزن نهایی گوساله ها، استفاده از پروبیوتیک می تواند به عنوان افزودنی موثری در گوساله ها توصیه شود (کوآلسکی و همکاران 2009).

هنگامی که گوساله ها به مدت ۵۶ روز، ۲.۴ گرم در روز انتروکوکوس فاسیوم به صورت ترکیب در شیر دریافت می کردند در مقایسه با گروه شاهد، ۱۴۰ گرم اضافه وزن بالاتری داشتند. به علاوه وزن آنها در روزهای ۲۰، ۴۰ و ۶۲ به ترتیب ۴.۹، ۹.۷ و ۹.۴ درصد بالاتر از گروه شاهد بود، همچنین نکته قابل توجه این است که ضریب تبدیل نیز به میزان ۱۲.۹٪ در این گوساله ها بهبود یافته بود. بررسی مدفوع آنها نیز نشان داد که استفاده از پروبیوتیک، اسهال را از ۵۰ به ۲۰ درصد در بین گوساله ها کاهش داد. (جادکا و همکاران ۲۰۱۰).

محصول گلدن کلف در کنار داشتن ترکیبی کامل از مواد معدنی و ویتامینی حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک بوده که می تواند گوساله را تامین و رشد آن را به دنبال داشته باشد.

راه حل ها

مقالات

افزودنی های دام و طیور

افزودنی های دام و طیور

بامداد رسپینا