نکات مهم در مصرف استارتر

استارتر برای گوساله های شیرخوار

استارتر به رفع شکاف تغذیه ای بین حیوان در حال رشد و مواد مغذی ثابت حاصل از شیر کمک می کند.

استارتر بخش مهمی از جیره گوساله های شیرخوار است. در اکثر سیستم های پرورش گوساله شیری، گوساله ها با مقدار از پیش تعیین شده شیر تغذیه می شوند که برای چندین هفته ثابت است، سپس این مقدار در طول شیرگیری کاهش می یابد. از آنجایی که اندازه بدن گوساله در پاسخ به تغذیه با شیر در حال بزرگ شدن است، برای حفظ رشد خود به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد، جایی که استارتر وارد می شود. مهمتر از همه، استارتر گوساله اسیدهای چرب را تولید می کند که برای رشد روده گوساله ها حیاتی هستند.

استارتر شکاف تغذیه ای بین حیوان در حال رشد و مواد مغذی ثابت حاصل از شیر را پر می کند.

هدف این است که گوساله به اندازه کافی استارتر مصرف کند تا متوسط افزایش وزن روزانه (ADG) خوبی داشته باشد و در طول شیرگیری آن را حفظ کند. گوساله‌هایی که زود از شیر گرفته شده‌اند (6 هفته یا کمتر) کوچک‌تر خواهند بود و در هنگام شیرگیری استارتر کمتری مصرف می‌کنند) 1 تا 1.5 کیلو در روز برای 3 روز متوالی(. گوساله هایی که دیرتر یا در برنامه های شیر تسریع شده از شیر گرفته می شوند، بزرگتر خواهند بود و باید 2 تا 2.5 کیلو در روز به مدت 3 روز متوالی قبل از شیرگیری کامل مصرف کنند.

این می‌تواند مشکل‌ساز باشد که گوساله‌ها در برنامه‌های با شیر زیاد بتوانند روزانه 2 تا 2.5 کیلو استارتر مصرف کنند، زیرا آنها اکثر مواد مغذی را از شیر دریافت می‌کنند. با این حال، بسیار مهم است که گوساله بتواند به الگوی رشد بالا ادامه دهد و پس از شیرگیری رشد کاهش نیابد تا منابع به دست آمده در تغذیه با شیر زیاد، هدر نرود.

 تحقیقات نشان داده است که هضم مواد مغذی پس از شیرگیری زمانی کاهش می یابد که گوساله ها مقدار بیشتری شیر می نوشند و قبل از شیرگیری استارتر کمی مصرف می کنند. مهم است که گوساله ها برای آماده سازی شکمبه در اندازه فیزیکی و فعالیت متابولیکی، استارتر را زودتر مصرف کنند تا گوساله بتواند پس از شیرگیری مصرف خوراک مناسبی داشته باشد.

چه زمانی مصرف استارتر را آغاز کنیم

اگرچه مصرف اولیه به ندرت قبل از 14 روزگی قابل توجه است، اما مهم است که در روز سه برای گوساله ها در دسترس باشد. این به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض خوراک جامد اولیه به گوساله ‌ها این امکان را می‌دهد تا با فرآیند آزمایش خوراک موجود، خوردن خوراک جدید را بیاموزند. علاوه بر این، حتی در مقادیر کم، مصرف اولیه خوراک جامد برای رشد شکمبه حیاتی است.

برای کمک به تشویق مصرف، ارائه استارتر را در روز 5-3 زندگی شروع کنید. فقط یک مشت کوچک استارتر برای شروع ارائه دهید و هر روز با استارتر تازه جایگزین کنید. همانطور که گوساله شروع به مصرف استارتر می کند، به جایگزینی روزانه با استارتر تازه ادامه دهید و فقط به مقداری که مصرف می کند غذا دهید. برخی از تولیدکنندگان یک ظرف کم عمق برای گوساله های جدید دارند تا گوساله را تشویق کنند تا خوراک را بدون قرار دادن سر در سطل عمیق امتحان کند. اطمینان حاصل کنید که سطل های خوراک تمیز، عاری از کود یا خوراک مرطوب کپک زده هستند.

ارتباط بین مصرف آب و مصرف استارتر

ارتباط مستقیمی بین مصرف آب و استارتر وجود دارد. اگر آب تمیز در دسترس نباشد، گوساله ها استارتر کمتری مصرف می کنند. و فرآیند از شیر گرفتن را به تاخیر می اندازد. همچنین آب محیطی است که باکتری های شکمبه در آن زندگی می کنند. استارتر به شکمبه می رود. هنگامی که شیر مصرف می شود، مستقیما به شیردان می رود و از طریق لوله مری شکمبه را دور می زند، در حالی که آب به داخل شکمبه می رود. بدون آب در شکمبه، رشد شکمبه به طور چشمگیری کند می شود. گوساله ها باید تا پایان هفته اول زندگی خود روزانه حدود یک لیتر آب و تا پایان هفته چهارم نزدیک به سه لیتر در روز مصرف کنند. تامین آب ولرم می تواند مصرف آب را افزایش دهد.

 تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که مصرف استارتر زمانی افزایش می‌یابد که یک تقسیم‌کننده بین آب و استارتر وجود داشته باشد، به طوری که گوساله قادر به ریختن آب به غذای خود نباشد و لکه‌ای مرطوب و کپک زده ایجاد کند که مصرف نمی‌کند.

چه نوع استارتری مصرف کنیم

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که گوساله ها خوراک های بافت دار (پلت به علاوه دانه ها) را خیلی دوست دارند. با این حال، مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد خوراک‌های پلت شده ارجح هستند. به طور کلی، گوساله ها هر دو شکل را مصرف می کنند، به شرطی که کیفیت پلت خوب باشد. گوساله‌ها از غذای ترد و گرد و غبار خوششان نمی‌آید، زیرا خوراک‌های پلت و بافت‌دار را نسبت به خوراک آسیاب شده ترجیح می‌دهند. بیشتر استارترهای تجاری حاوی ملاس برای تشویق مصرف خوراک هستند و از 18 تا 22 درصد پروتئین متغیر است، که همه آنها در صورت متعادل شدن با برنامه تغذیه با شیر مزرعه می‌توانند در برنامه تغذیه گوساله قرار گیرند. مستقل از شکل، خوراک استارتر باید خوش طعم، تمیز، آسان، بدون گرد و غبار و بدون کپک باشد.

برنامه دانشگاه ایالتی میشیگان به شدت توصیه می‌کند که استارتر گوساله حاوی کوکسیدیواستات باشد. کوکسیدیوز در گوساله ‌های جوان بسیار شایع است و در دوره ‌های استرس زیاد، مانند شیرگیری، شیوع پیدا می کند و خوراک حاوی کوکسیدیواستات از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند.

مصرف علوفه برای گوساله های شیرخوار

مطالعات تحقیقاتی بسیاری در مورد اثرات علوفه بر گوساله های شیرخوار وجود دارد. برخی از آنها نتایج مثبتی را بر متوسط افزایش وزن روزانه (ADG) و مصرف استارتر قبل و بعد از شیرگیری گزارش کرده اند. با این حال، نتایج به راحتی در هر موقعیت مزرعه ای اعمال نمی شود، زیرا بستگی به برنامه تغذیه با شیر، ترکیب استارتر، نوع علوفه، طول علوفه، نحوه ارائه علوفه (مخلوط در استارتر یا جداگانه) و مقدار علوفه دارد. مورد دیگر، نوع بستر و مصرف بستر است. برخی از گوساله ‌ها در هنگام تعویض بستر تازه، کاه مصرف می‌کنند. علوفه در مقادیر محدود می تواند اثرات مثبتی برای گوساله ها داشته باشد. علوفه می تواند رشد شکمبه را تقویت کند و pH شکمبه را از طریق تولید بزاق در حین جویدن افزایش دهد. این موضوع مفید است زیرا تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اسیدوز در گوساله ‌های شیرخوار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور شده است. بنابراین، توصیه می‌شود که دسترسی آزاد به یک منبع علوفه خوب، مانند کاه یا یونجه خشک، برای گوساله ‌ها در اوایل دو هفته زندگی فراهم شود. همچنین خرد کردن یونجه یا کاه به طول های سه تا چهار سانتی متری مهم است ، آسیاب کردن یا ریز ریز کردن علوفه از اثرات مثبت آن در شکمبه می کاهد.

به طور کلی تولیدکنندگان باید با یک متخصص تغذیه همکاری کنند تا ببینند آیا علوفه برای گوساله ‌های شیرخوار در شرایط گله مفید است یا خیر. مقادیر کم (5 تا 10 درصد از کل دریافتی) را ارائه دهید و وزن شروع مصرف، شیرگیری و بعد از شیرگیری را پیگیری کنید تا مشخص کنید که آیا افزودن علوفه برای گله شما مفید است یا خیر.

ارتباط بین روش از شیرگیری و مصرف استارتر

شاید مهمترین عامل موثر بر خوراک جامد و در نتیجه مصرف اولیه، حجم شیر ارائه شده و استراتژی از شیر گرفتن باشد. هنگامی که مقدار شیر کم باشد، گوساله ها به عنوان تلاشی برای جبران مواد مغذی موجود در غذای مایع، استارتر بیشتری مصرف می کنند. نکته مهم این است که شیر مهمترین منبع غذایی در هفته های اول زندگی است و کاهش تدریجی شیر قبل از شیرگیری (روش گام به گام) باعث افزایش مصرف خوراک جامد و افزایش کل خوراک و انرژی مصرفی قبل و بعد از شیرگیری می شود.

پرورش دهندگان گوساله باید نسبت به ترویج مصرف زودهنگام استارتر بسیار حساس باشند تا گوساله بتواند سرعت رشد خود را در زمان شیرگیری و بعد از آن حفظ کند. استارتر تمیز و تازه که همیشه در دسترس است به ترویج مصرف زود هنگام کمک می کند.

جدیدترین مقالات

افزودنی های دام و طیور

افزودنی های دام و طیور

بامداد رسپینا