تاثیر گیاهان در طیور

اثر محصولات گیاهی بر سلامت و تولید طیور

صنعت جهانی طیور، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، سال به سال با کمبود خوراک مواجه هستند. استفاده مداوم از افزودنی های خوراکی معمولی از منابع گیاهی یا حیوانی در جیره طیور به دلیل رقابت زیاد بین گونه های دامی و اهداف صنعتی، به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. این امر منجر به افزایش قیمت این خوراک و محصولات دام و طیوری می شود. یک گرایش جهانی به سمت یافتن جایگزین های طبیعی سالم تر برای داروهای مصنوعی و داروهای درمانی در مزارع طیور وجود دارد. بنابراین، کشف مواد افزودنی خوراک جایگزین و در دسترس برای حفاظت از صنعت طیور، به ویژه در کشورهای در حال توسعه ضروری است.

افزودنی های خوراک:

استفاده از جایگزین ها برای افزودنی های خوراک در جیره طیور اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی این است که این افزودنی های خوراک باید منجر به تولید غذای ایمن و با کیفیت بالا شوند. مواد مغذی این مزایا را ارائه می دهند و باید به عنوان افزودنی های جایگزین خوراک در نظر گرفته شوند. مواد مغذی ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که عملکردهای فیزیولوژیکی طبیعی را در میزبان سالم حمایت، اصلاح و حفظ می کنند. مواد مغذی به اسانس های گیاهی و مواد مغذی استخراج شده مانند اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 تقسیم می شوند. آنها اغلب در جیره طیور به عنوان مکمل های غذایی جایگزین برای افزایش بهره وری و رفاه حیوانات به دلیل رشد و مزایای سلامتی متعدد استفاده می شوند. این ترکیبات عملکردهای بیولوژیکی متعددی را در طیور انجام می دهند و ممکن است تولید (به دست آوردن محصولات با کیفیت بالا) و رفاه آنها را افزایش دهند. آنها همچنین می توانند به طور بالقوه تعادل میکروبیوتای روده را بهبود بخشند، که در تنظیم متابولیسم، تکثیر اپیتلیال روده و سنتز ویتامین مهم هستند. مواد مغذی به عنوان مواد افزودنی برای درمان چندین بیماری از جمله کمبود تغذیه (سوء تغذیه) و کوکسیدیوز ساخته می شوند. علاوه بر این، مواد مغذی در جیره طیور می توانند بیان ژن های مختلف مربوط به رشد، متابولیسم و ایمنی را تحریک کنند.

محصولات گیاهی در تغذیه طیور:

محصولات گیاهی (مانند دانه ‌های دارویی و اسانس ‌ها) یکی از این مواد مغذی هستند که به دلیل ارزش غذایی و خواص درمانی به تدریج در مرغداری ها محبوبیت پیدا می‌کنند و همچنین هیچ گونه اثری در محصولات باقی نمی‌گذارند. اسانس های گیاهی به طور معمول در مزارع مرغ برای حفظ سلامت پرندگان و بهبود عملکرد تولیدی آنها استفاده می شود. این محصولات گیاهی شامل اجزای فعالی هستند که بر عملکردهای فیزیولوژیکی و ویژگی های دارویی مانند اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی تأثیر مثبت می‌گذارند.

تأثیر محصولات گیاهی بر تولید و عملکرد طیور:

محصولات گیاهی مواد طبیعی و حیاتی هستند که به طور گسترده به عنوان افزودنی های غذایی در صنعت طیور مورد استفاده قرار می گیرند. خواص غذایی و دارویی آنها به طور مثبت بر عملکرد تأثیر می گذارد. آنها حاوی فیتوبیوتیک ها، فنل ها، فلاونوئیدها، تانن ها و اسانس ها هستند که نقش های زیادی در پرندگان دارند. آنها می توانند طیف وسیعی از گونه های طیور را با بهبود هضم و تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه، آنها نقش های حیاتی مختلفی را در افزایش بهره وری طیور و عملکردهای ایمنی ایفا می کنند. علاوه بر این، محصولات گیاهی به عنوان افزودنی های خوراک برای طیور در نظر گرفته می شوند تا وزن تخم مرغ و ویژگی های تخمدان را بهبود بخشند و سطح تری متیل آمین زرده را در مرغ های تخمگذار کاهش دهند. عصاره برخی گیاهان در مزارع تخمگذار برای بهبود کیفیت تخم مرغ، به ویژه مشخصات اسیدهای چرب در زرده استفاده می شود. پروفایل لیپیدی تخم مرغ را می توان با تغذیه مرغ ها با روغن دانه گیاهی اصلاح کرد تا محتوای اسیدهای چرب امگا 6 را کاهش داده و در عین حال محتوای اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهد.

 افزودنی های مختلف گیاهی، می تواند ویژگی های منی و عملکرد تولیدمثلی خروس ها را افزایش دهند. به عنوان مثال افزودن 5/2 و 5 گرم زنجبیل به ازای هر کیلوگرم خوراک به رژیم غذایی جوجه های گوشتی باعث افزایش عملکرد تولید مثلی خروس ها از جمله افزایش حجم انزال منی و غلظت اسپرم در هر انزال، اسپرم زنده و زنده ماندن شد.

تاثیر محصولات گیاهی بر عملکرد سلولی، افزایش ایمنی و سلامت طیور:

برای تغذیه جمعیت رو به رشد انسان، نژادهای طیور فعلی برای تولید بیشتر گوشت و تخم مرغ توسعه یافته اند. با این حال، این نژادها از نظر متابولیکی فعال تر هستند و در نتیجه رادیکال های آزاد سلولی تولید می کنند. این رادیکال های آزاد با تسریع استرس اکسیداتیو، التهاب و سرکوب سیستم ایمنی، عملکرد سلولی را تغییر می دهند. اخیراً، محققان چندین ترکیب گیاهی و مولکول‌های زیست فعال آنها را آزمایش کرده‌اند که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و عملکرد سلولی مورد نیاز برای سلامت و تولید طیور را بازیابی می‌کنند.

ترکیبات فنلی محصولات گیاهی باعث افزایش فعالیت کاتالاز، سم زدایی پراکسید هیدروژن و تبدیل هیدروپراکسیدهای لیپیدی به مواد غیر سمی می شود. در جیره طیور، افزودنی های گیاهی برای ظرفیت کلی آنتی اکسیدانی جوجه های گوشتی استفاده می شود. کاهش 5 درصدی انرژی و پروتئین دریافتی رژیم غذایی، پاسخ های آنتی اکسیدانی مهمی را به ویژه در مورد افزودن فیتوژنیک آغاز می کند. برهمکنش های نوع رژیم غذایی با افزودنی های گیاهی برای ژن های حیاتی آنتی اکسیدانی، محافظت سلولی و ظرفیت کل آنتی‌اکسیدانی در طیور مهم است.

محققین به این نتیجه رسیدند که افزودن محصولات گیاهی به جیره اختلالات روده را کاهش داده و نسبت ارتفاع پرزها به عمق کریپت را در پرندگان بهبود می بخشد. علاوه بر این، آنها نشان دادند که مکمل های محصولات گیاهی باعث افزایش تیتر آنتی بادی سرم علیه ویروس بیماری نیوکاسل و بهبود پاسخ های ایمنی پرندگان می شود.

 مکمل محصولات گیاهی به طور درجه دوم و خطی سطوح بیان ژن های حیاتی مرتبط با حمل و نقل مواد مغذی (مانند انتقال دهنده گلوکز-2 (GLUT2)، هم انتقال دهنده سدیم-گلوکز-1 (SGLT1) و ناقل اسید آمینه خنثی همراه با سدیم 1) و عملکرد ضد پروتئین اتصال محکم-1 را تنظیم می کند. این یافته ها نشان می دهد که محصولات گیاهی بر رشد، ایمنی و سلامت روده در جوجه های گوشتی تأثیر مثبت دارد و مصرف اسانس در جیره جوجه های گوشتی توصیه می شود.

نتیجه گیری:

مواد مغذی، مواد شیمیایی زیست فعالی هستند که در چندین محصول گیاهی یافت می شوند. محققین وعده هایی را به عنوان افزودنی های خوراک موثر برای حفظ بهره وری طیور و در عین حال بهبود سلامت آنها اختصاص می دهند. محصولات گیاهی به دلیل خواص تغذیه ای و درمانی به طور گسترده ای به عنوان مکمل غذایی در جیره طیور استفاده می شوند. بنابراین، محصولات گیاهی به عنوان افزودنی های طبیعی خوراک و جایگزینی برای هر ماده شیمیایی مصنوعی توصیه می شوند. این مواد طبیعی را می توان به صورت جداگانه یا ترکیبی به جیره طیور اضافه کرد تا پارامترهای فیزیولوژیکی، تولیدی، تولیدمثلی و ایمنی را که بر رفاه طیور و بهره وری کمی و کیفی آنها تأثیر می گذارد، بهبود بخشد. این بررسی مزایای سلامتی و تولید محصولات گیاهی را به عنوان مواد مغذی خلاصه کرد. این مواد مغذی به طور بالقوه می توانند در مزارع مرغ گوشتی و تخمگذار به عنوان محرک رشد طبیعی و تولید تخم مرغ استفاده شوند و به پایداری طیور کمک کنند.

Reference:

El-Sabrout, K., Khalifah, A. and Mishra, B., 2023. Application of botanical products as nutraceutical feed additives for improving poultry health and production. Veterinary World16(2), p.369.

جدیدترین مقالات

افزودنی های دام و طیور

افزودنی های دام و طیور

بامداد رسپینا