بیماری نشتی دستگاه گوارش در حیوانات

نشتی دستگاه گوارش در دام

نشتی دستگاه گوارش را کاهش دهید تا از کاهش انرژی و تولید حیوان جلوگیری کنید

ارتقای سلامت دستگاه گوارش (GI) در هر مرحله از رشد گوساله مهم است. این استراتژی های بهبود سلامت می تواند به جلوگیری از التهاب سیستماتیک کمک کند.

در دامپروری، تولیدکنندگان با چالش تولید غیربهینه در حیوانات خود مواجه هستند. در حالی که علت اصلی کمبود در تولید نیست، « نشتی دستگاه گوارش» می‌تواند توضیحی برای عملکرد غیربهینه حیوان ارائه دهد.

دکتر سارا کویدرا، مشاور فنی Elanco Animal Health، در وبینار انجمن دامی گوساله و تلیسه، «اختلالات یکنواختی روده در گاو: علل و پیامدها»، به ارتقای سلامت دستگاه گوارش (GI) در هر مرحله از رشد گوساله و در عین حال به اشتراک گذاری استراتژی های حفظ یکنواختی روده برای جلوگیری از التهاب سیستماتیک پرداخت.

دستگاه گوارش

دستگاه گوارش دارای وظایف متعددی است که شامل نقش یک مانع مهم و همچنین جذب مواد مغذی است. دستگاه گوارش در نقش مانع از نفوذ انگل ها، پاتوژن ها، آنزیم ها، اسیدها، سموم و سایر مواد به خون حیوان جلوگیری می کند. دستگاه گوارش 30 درصد از کل تولید متابولیکی و پروتئین را در گاوهای شیری تشکیل می دهد و 20 درصد کل اکسیژن حیوان را استفاده می کند. با وجود 75 درصد از سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش، دستگاه گوارش بخش مهمی از پاسخ ایمنی کلی است.

دستگاه گوارش منطقه بسیار وسیعی برای دفاع از بدن است که بستگی به آنچه می خوریم و روزانه دریافت می کنیم دارد. اغلب مشکلات جیره یا استرسی که حیوانات با آن روبرو هستند، غالبا در این مکان رخ می دهدکه اولین خط دفاعی است.

مقاله نشتی دستگاه گوارش
هنگام تمایز بین شکمبه و دستگاه گوارش تحتانی، تفاوت زیادی بین قرار گرفتن در معرض احتمالی پاتوژن ها وجود دارد. قطر لایه های اپیتلیوم شکمبه برابر با 85 میکرون (μ) است، در حالی که اپیتلیوم روده تنها یک لایه سلولی با اندازه 20 میکرون است. لایه های داخلی و خارجی مخاط در قسمت تحتانی روده اجزای مهمی هستند که به حفظ میکروب ها بدون نزدیک شدن به سد دستگاه گوارش کمک می کنند.

در یک دستگاه گوارش سالم، مخاط طبیعی، پرزهای با ساختار مناسب و وجود مخاط، عوامل بیماری زا را در مجرای دستگاه گوارش نگه می دارد. انتروپاتی، که به عنوان آسیب یا تحریک و تورم روده کوچک تعریف می شود، زمانی رخ می دهد که پرزها کوتاه می شوند و لایه مخاطی جدا می شود، که به عوامل بیماری زا اجازه ورود به دیواره روده را می دهد.

یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی مخاطی، IgA یک ایمونوگلوبولین است که به صورت محلی توسط سلول های پلاسما موجود در دیواره مخاطی تولید می شود. IgA می تواند بدون ایجاد پاسخ ایمنی به عوامل بیماری زا متصل شود و خنثی شود. در حالی که IgG یکی از رایج ترین ایمونوگلوبولین های ذکر شده در تحقیقات دام های جوان است، IgA در مقادیر بیشتری نسبت به انواع دیگر آنتی بادی ها برای خنثی کردن سموم میکروبی یا آنزیم های داخل و خارج سلول های اپیتلیال در دستگاه گوارش تولید می شود.

اختلال عملکرد روده در نشخوارکنندگان

سلامت دستگاه گوارش به طرق مختلف روی نشخوارکنندگان تأثیر می گذارد که با اسیدوز شکمبه شروع می شود. سطوح پایین pH در شکمبه می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شکمبه و دستگاه گوارش عقبی شود و دستگاه گوارش عقبی در معرض خطر انتقال باکتری‌ها قرار دارد.

کویدرا گفت: « دستگاه گوارش عقبی ممکن است بیشتر مستعد تأثیرات باکتریایی باشد، زیرا نازک‌تر است و نقش دوگانه جذب مواد مغذی و عملکرد سد دفاعی را دارد.»

مثال دیگری از اختلال عملکرد روده استرس گرمایی است. هنگامی که حیوانات بیش از حد گرم شوند، جریان خون به سمت پوست می رود تا گرما را دفع کند. این جریان خون را به روده کاهش می دهد، که کمبود اکسیژن باعث کاهش عملکرد سد دفاعی می شود.

محدودیت خوراک سومین نمونه از اختلال عملکرد روده است، اما مکانیسم دقیق تأثیر آن ناشناخته است. سایر علل بالقوه نشت روده شامل استرس روانی و التهاب محیطی است، اما این نمونه ها بیشتر در حیوانات تک معده هستند.

مقاله نشتی دستگاه گوارش در دام

نیاز انرژی سیستم ایمنی

ما نمی خواهیم مشکلات سلامت روده را داشته باشیم زیرا این مشکلات سیستم ایمنی را فعال می کنند. هنگامی که سیستم ایمنی فعال می شود، سلول های ایمنی به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارند.

عفونت سیستم ایمنی می تواند باعث تخلیه انرژی شود و گلوکز منبع سوخت ترجیحی برای بازسازی سلول های ایمنی است. به عنوان یک سوخت متابولیک مهم، بدن برای تامین گلوکز با چالش مواجه می شود زیرا سیستم ایمنی در تمام بافت های بدن وجود دارد.

با توجه به اینکه بیشتر انرژی حاصل از خوراک به سمت تولید شیر در گاوهای شیری یا افزایش وزن در یک حیوان در حال رشد مصرف می شود، انرژی هدایت شده به سمت سیستم ایمنی دلارهایی که ممکن است به جیب تولیدکنندگان برود را از بین می برد.

پاسخ ایمنی به معنای نتیجه منفی برای تولیدکنندگان است. ما می خواهیم انرژی به سمت اهداف تولیدی برود و نه به سمت فعال سازی سیستم ایمنی.

استراتژی های کاهش نشتی دستگاه گوارش

با توجه به اسیدوز شکمبه، استرس گرمایی و مصرف ناکافی خوراک به عنوان برخی از علل اصلی نشت روده، راهکارهای متعددی برای کاهش این مشکل وجود دارد.

تولید کننده، با حداقل کردن استرس در زمان شیرگیری، حمل و نقل، تراکم بیش از حد و تغییرات خوراک می تواند علاوه بر حفظ یک محیط تمیز، کمک زیادی به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عفونت کند.

متخصص تغذیه، با استفاده از مواد تشکیل دهنده خوراک برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش و بررسی تغییرات سیستم ایمنی می تواند به کاهش نشت روده کمک کند.

هنگام همکاری، تولیدکنندگان و متخصصان تغذیه می‌توانند با ایجاد تغییرات تدریجی جیره و همکاری در استراتژی‌ های مدیریت مربوط به مصرف خوراک و افزودنی‌های خوراک، از اسیدوز شکمبه جلوگیری کنند.

به طور کلی، سلامت دستگاه گوارش در دام های تولید کننده شیر در تمام سنین مهم است و اگر سلامت دستگاه گوارش تامین نشود، التهاب سیستماتیک ممکن است رخ دهد. التهاب دستگاه گوارش هم برای حیوانات و هم برای تولیدکنندگان از نظر انرژی و اقتصادی پرهزینه است. التهاب دستگاه گوارش می‌تواند منبع انرژی را از سایر فرآیندهای بدن مانند رشد یا تولید شیر بدزدد و در نهایت درآمد تولیدکننده را کم کند.

جدیدترین مقالات

افزودنی های دام و طیور

افزودنی های دام و طیور

بامداد رسپینا