اثرات بیماری های بالینی در گاو شیری

اثرات بیماری های بالینی پس از زایش در گاوهای شیری

تغییرات متابولیکی و هورمونی در دوره زایش گاو شیری هم عمیق و هم قابل توجه است. انتقال به حالت غیر آبستن و شیرده از حالت آبستن و غیرشیرده منجر به توزیع مجدد و گسترده بافت های بدن می شود که تمام سیستم های اصلی بدن را درگیر می کند. گزارش شده است که تا 60% گاوهای شیرده ممکن است در 60 روز اول شیردهی به بیماری های متابولیک یا عفونی مبتلا شوند (Bisinotto, 2012).

هزینه ی بیماری های گاوهای شیری

با توجه به اینکه به طور بالقوه 60 % گاوهای شیری شیرده ممکن است حداقل در 60 روز اول شیردهی تحت تأثیر یک اختلال قرار بگیرند، کاهش هزینه های مربوط به تشخیص، درمان، کارگر و زیرساخت ها یک فرصت سود قابل توجه برای دامپروری ها است. این متغیرها هزینه بیولوژیکی مداوم بیماری را که مستقیماً بر کل تولید در دوره شیردهی، آبستنی گاو و خطر حذف آن تأثیر می گذارد، حساب نمی کنند. برای ارائه یک مثال، هیپوکلسیمی (از جمله هیپوکلسیمی تحت بالینی) یکی از گسترده ترین شرایط متابولیکی برای گله های شیری مدرن است.

اکنون به خوبی درک شده است که اگرچه تقریبا 5% از گاوها در ایالات متحده ممکن است تحت تأثیر تب شیر بالینی قرار بگیرند، اما تقریباً 50% از گاوها ممکن است دچار هیپوکلسیمی تحت بالینی شوند. تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که گاوی که دچار هیپوکلسیمی بالینی است 9 برابر بیشتر از گاوهایی که تب شیر ندارند، علائم کتوز را نشان می دهند (Chamberlin et al 2013).

 Liang  و همکاران گزارش دادند که یک مورد هیپوکلسیمی به تنهایی هزینه اولیه تقریبا 102 دلار (دامپزشکی و کارگری) و 161 دلار اضافی زیان های آینده (خطر حذف، باروری، تولید) داشته است.

در طول 3 هفته آخر آبستنی، به دلیل رشد جنین و تولید آغوز، انرژی مورد نیاز افزایش می یابد. غده پستانی در 4 روز پس از زایش در مقایسه با رحم در 250 روز آبستنی، تقاضا برای گلوکز را 3 برابر، اسیدهای آمینه را 2 برابر و اسیدهای چرب را 3 برابر افزایش می دهد. در همان زمان، مصرف ماده خشک در ابتدای شیردهی کاهش می یابد. این عدم تطابق بین میزان مصرف مواد مغذی و تقاضا باعث ایجاد تعادل منفی انرژی در پایان آبستنی می شود که چندین هفته پس از زایش طول می کشد و در دوره اوایل شیردهی به طور معمول با افزایش بروز اختلالات مشخص می شود که تولید و بقا را به خطر می اندازد. در یک بررسی از 26 آزمایش، تعادل مثبت انرژی در روز 50 شیردهی با حداکثر تعادل منفی انرژی در 11 روز پس از زایش حاصل شد (Brixy 2005).

اثرات کوتاه مدت بیماری در دوره ی شیردهی

Pérez-Baez و همکاران (2019) در مطالعه ای با 476 گاو بیان کردند گاوهایی که به متریت مبتلا شدند، 4.5 کیلوگرم در روز ECM (شیر اصلاح شده بر اساس انرژی) کمتری در مقایسه با گاوهایی که متریت نداشتند تولید کردند (29.0 در مقابل 34.5 کیلوگرم در روز). تولید ECM برای گاوهایی که به ورم پستان بالینی مبتلا شده اند کمتر از گاوهایی است که به ورم پستان بالینی مبتلا نشده اند (7/28 در مقابل 6/33 کیلوگرم در روز).

اثرات بلند مدت بیماری در دوره ی شیردهی

بیشتر مشکلات متابولیکی گاو شیری در طی 2 هفته اول شیردهی اتفاق می افتد. تقریبا از هر سه گاو تازه زا در 3 هفته شیردهی حداقل یک گاو، یک نوع بیماری بالینی دارد. در نتیجه، میزان حذف در اوایل شیردهی افزایش می یابد. تقریبا 25% از حذف گاوها در 60 روز اول شیردهی اتفاق می افتد.

Carvalho و همکاران (2019) 5085 راس گاو را در طی 21 روز اول شیردهی بررسی کردند. در طی 21 روز اول شیردهی 30.2% از گاوهای تازه زا دارای حداقل یک نوع بیماری بالینی بودند (جفت ماندگی/ متریت 21.6%، ورم پستان 5.7%، لنگش 1.5%، مشکل گوارشی 5.5% و بیماری تنفسی 0.6%). در حالی که گاوهای تازه زای سالم در طول 305 روز شیردهی 10499 کیلوگرم ECM تولید کردند، گاوهای دارای بیماری بالینی منفرد یا چندگانه در طول دوره تازه زا به ترتیب 10104 و 9783 کیلوگرم (3.8 و 6.8 درصد کمتر) شیر تولید کردند. همچنین گاوهایی که دارای یک یا چند بیماری بالینی بودند، در طول 305 روز شیردهی کاهش نرخ آبستنی داشتند (به ترتیب 6/6 و 8/17 درصد).  علاوه بر این، درصد حذف گاوها در 305 روز شیردهی، از 23% در گاوهای تازه زا سالم به 36% و 54% در گاوهایی که با بیماری بالینی منفرد و چندگانه در طی 21 روز اول شیردهی درگیر بودند، افزایش یافت.

این مقاله پیامدهای مخرب طولانی مدت بیماری های بالینی را در طول دوره تازه زا بر تولید شیر، تولید مثل و حذف گاوهای شیری نشان می دهد. در نتیجه، روش های خوب مدیریتی همراه با یک برنامه تغذیه ای مناسب باید در طول دوره انتقال برای جلوگیری از بیماری های بالینی و خسارات اقتصادی مرتبط با آنها اجرا شود.

Reference:

https://www.dairyglobal.net/Health/Articles/2020/10/Effects-of-postpartum-clinical-disease-in-dairy-cows-662543E/

جدیدترین مقالات

افزودنی های دام و طیور

افزودنی های دام و طیور

بامداد رسپینا